Brielle – Een enorme kater. Dat heeft het Brielse college van B en W aan de mislukte invoering van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ) overgehouden.
Afgelopen december stemden te weinig ondernemers voor de invoering van de belasting ter promotie van de binnenstad. ‘Citymarketing’ moet Brielle aantrekkelijker maken om te bezoeken. Iedere ondernemer zou in de komende vier jaar hiervoor een jaarlijkse bijdrage van enkele honderden euro’s betalen. Om de heffing, een idee van enkele ondernemers, in te voeren moest er wel voldoende draagvlak onder alle toekomstige betalers zijn.
Het College heeft onlangs het proces rondom de invoering en de draagvlakmeting geëvalueerd. De fractievoorzitter van de PvdA is kritisch daarover. ‘We kunnen niet zeggen dat als we aan de wet hebben voldaan het dus automatisch goed hebben gedaan.’ Wat hem vooral dwars zit is de vermeende lobby van medeorganisatoren tijdens de bezorging van de biljetten. In verband met de staking van de postbezorgers is er voor gekozen hen die te laten bezorgen. Het is overigens wettelijk toegestaan om die op een andere manier te laten bezorgen.
Klaas Schipper vond de opmerkingen van oppositiepartij PvdA belangrijk. De VVD wethouder stond in december onder zware tijdsdruk, want voor 1 januari 2011 moest er een uitslag liggen. ‘Als we van één zaak geleerd hebben van de gemaakte fouten is deze het wel.’
De stichting City Management Brielle bepaalt nu samen met het College hoe en wanneer Citymarketing verder gaat.