Liever servicepunt dan buurtambassadeur

Het dagelijks bestuur wil een gemeentelijk servicepunt om de veiligheid in de buurten te verbeteren. Een vaste medewerker moet na een telefoongesprek of e-mail van een inwoner meteen aan de slag gaan met een klacht.

Het idee is een alternatief op het Rotterdamse project ‘Buurt Bestuurt’. In de grote stad zijn buurtambassadeurs aangesteld die het aanspreekpunt zijn voor de bewoners van een wijk. Uit een enquête blijkt echter dat bijna 60 procent van de Westvoornaars liever een servicepunt heeft. Dit zou in een kleine gemeente net zo effectief en efficiënt als de buurtambassadeurs werken.

De politie gaat mogelijk ook wijktafels, waar met de inwoners, gemeente, woningcorporaties en jongerenwerk over veiligheid wordt gesproken, organiseren. Daarnaast doet de gemeente aan Burgernet mee. Deelnemers krijgen tijdens of kort na een delict een sms om uit te kijken naar een opgegeven signalement.

Maandag 3 december bespreekt de commissie BZM het voorstel.