VOORNE – Natuurmonumenten is een campagne begonnen tegen de Blankenburgtunnel. Deze mogelijke variant van de toekomstige tunnel onder de Nieuwe Waterweg bedreigt het natuurgebied Midden-Delfland. Bij de aanleg van het alternatief, de Oranjetunnel, blijven natuur en landschap volgens de vereniging wel gespaard.
Petitie
De Blankenburgtunnel komt in Midden-Delfland bovengronds. ‘Men kan op die plek kiezen voor een korte of een lange tunnel. De weg zal in alle gevallen schade aanrichten aan natuurgebied de Aalkeetbuitenpolder. Met name bij de aansluiting op de A20,’ stelt Natuurmonumenten. De Oranjetunnel komt in het kassengebied tussen Maassluis en Hoek van Holland boven de grond. Daarom roept de vereniging iedereen op om in actie te komen. ‘Samen kunnen we een krachtig signaal afgeven aan de minister!’ Op de website van Natuurmonumenten staat bovendien een petitie. Ook de gemeenten ten noorden van de Nieuwe Waterweg zijn voor de aanleg van de Oranjetunnel. De gemeenten op Voorne-Putten hebben zich echter voor de Blankenburgtunnel uitgesproken, die ten oosten van Maassluis zou komen te liggen.
Afwegingen
Het Brielse raadslid Yvonne de Groot (PvdA) waarschuwt voor de gevolgen van de Oranjetunnel. ‘Natuurmonumenten moet “natuurlijk” het Groene Hart beschermen. Maar, er zijn meer afwegingen te maken. Wat betekent bijvoorbeeld de aanleg van de Oranjetunnel voor het landschap van Voorne-Putten? Waar gaat het te schrappen tuinbouwglas naartoe? Er is al een lobby vanuit Delft om dat naar Voorne-Putten te verplaatsen.’ Zij betwijfelt bovendien de effectiviteit van de tunnel. ‘De Oranjetunnel heeft bijna de helft minder auto’s. Ook krijgt die slechts twee banen voor veel meer kosten. Bij de Blankenburgtunnel gaat het om drie banen. Uiteraard rijdt het vrachtverkeer niet graag om en mijdt de langste route. Het verkeer blijft gebruikmaken van de route Botlek-en Beneluxtunnel.’
Rondtour
Yvonne de Groot wil dat Natuurmonumenten de oogkleppen afdoet en wat breder om zich heen kijkt. ‘Wat mij betreft is “de Hof van Voorne-Putten” net zo belangrijk als “de Hof van Delfland”. Ik zou graag de discussie met ze aan willen gaan en ze een rondtoer over Voorne-Putten voorstellen. Ook al weet ik dat ze hier het nodige aan landschapbeheer doen; ik krijg de indruk dat ze zich voor het karretje van de anti-Blankenburgtunnel laten spannen.’
Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) maakt haar voorkeur eind dit jaar bekend. In het voorjaar van 2012 begint vervolgens de officiële inspraakprocedure. Met de start van de aanleg in 2015 moet de tunnel in 2020 gereed zijn.