Metropoolregio

BRIELLE – De oppositiepartijen SP en PvdA staan bijzonder kritisch tegenover de Metropoolregio. Ze vinden dat de gemeenteraden te weinig invloed hebben.

De dagelijkse besturen Stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden willen in de nabije toekomst op zeven punten intensiever gaan samenwerken. Het afgelopen jaar hebben ze hun ideeën uitgewerkt. Op 1 januari 2013 moet de Metropoolregio Rotterdam Den Haag al van start gaan. Voor het eind van dit jaar moeten de gemeenten hun mening over de invulling van de samenwerking geven. De colleges van B en W van Voorne-Putten sturen een gezamenlijke reactie. Bereikbaarheid en onderwijs en arbeid vinden de vijf gemeenten goede punten. Vooral de samenwerking op het gebied van groene en recreatieve voorzieningen, van belang voor deze regio, moet echter sterker.

,,Ik kan niet inschatten wat Brielle hiermee opschiet. Het is vooral een speeltje van Rotterdam en Den Haag,’’ reageerde SP-fractievoorzitter Maarten de Pijper in een Brielse commissievergadering. Raadslid Yvonne de Groot (PvdA) mist vooral een visie. Een keuze voor de Metropoolregio is nu te voorbarig. ,,Met een sneltreinvaart moeten wij als gemeenteraden er doorheen. Het wordt ons bijna door de strot geduwd. Terwijl de initiatiefnemers zelf hier maanden de tijd voor hebben genomen.’’ De overige partijen staan ook kritisch tegenover de ontwikkelingen, maar zijn wel voor het versturen van de brief.,,Ik ben argwanend, omdat we eerst niet meededen heb ik er nu niet veel vertrouwen in wat er in de toekomst mee kunnen. We staan onder druk nu de WGR+ in 2013 stopt. Vanaf het begin is de Metropoolregio niet democratisch geweest,’’ vond fractievoorzitter Rien Olijve (D66).

Burgemeester Betty van Viegen kan begrip voor de noodzaak van de haast opbrengen. Wanneer de Wgr+ (stadsregio) op 1 januari  2013 stopt moet de regio een nieuwe Vervoersautoriteit te hebben. Als de regio niet snel handelt, verliezen de steden en omliggende gemeenten anders een belangrijk instrument: invloed op het openbaar vervoer en de infrastructuur.  Aan de nieuwe autoriteit kunnen de  BDU-middelen verkeer & vervoer van ruim 500 miljoen euro per jaar worden toegekend.

De andere punten worden volgend jaar ingevuld. ,,Het enige wat echt van belang is, is of de dienstverlening voor de burger beter wordt. ‘’