Nieuw beeldmerk promoot eiland Voorne-Putten

Het Toeristisch Ondernemers Platform (TOP) Voorne lanceerde vorige week dinsdag in het Badhotel in Rockanje het beeldmerk voor het eiland. ‘Eén eiland, twee werelden’, zo promoot Voorne-Putten zich vanaf nu.

‘Eén eiland, twee werelden’ 

 

Tegenstellingen

Marketingbureau Holland Spoor bedacht de slogan. Ooit waren Voorne en Putten gescheiden eilanden. Dat is voorbij, maar nog steeds zijn er grote tegenstellingen. Het bureau ziet die juist als de reden om Voorne-Putten te bezoeken. Holland Spoor ontwierp op basis hiervan een reeks beelden. De tegenstellingen, zoals natuur versus industrie en land versus lucht, laten de diversiteit zien. Ongeveer zestig personen waren bij de lancering in het Badhotel aanwezig, waaronder veel toeristische ondernemers. Zij moeten de slogan en de beelden immers binnenkort gaan gebruiken. ‘Nog voor de zomer gaat een website online. Daar kunnen ze het merk downloaden en voor eigen promotionele activiteiten gebruiken. Denk aan folders, nieuwsbrieven en mailings,’ legt Suze de Vries van TOPVoorne uit.

 

Vestigen

Het merk is in opdracht van de vijf gemeenten bedacht. Toerisme is een pijler van de gemeentelijke samenwerking. Voor gemeenten is het ook belangrijk dat mensen hier komen wonen en bedrijven zich vestigen. Toerisme kan hier uiteindelijk weer een rol in spelen. Want, lang niet iedereen weet wat voor moois het eiland te bieden heeft en hoe strategisch het gelegen is. Suze de Vries: ‘heel veel mensen zijn hier komen wonen nadat ze ooit op Voorne-Putten op vakantie zijn geweest. Waarom zouden ze iedere dag vanuit Rotterdam of Brabant in de file gaan staan om in de Europoort te werken? We moeten ze overtuigen dat ze beter hier kunnen komen wonen. Doen we meteen iets aan de krimp.’

 

Samenwerking

Het massaal inzetten van het merk is noodzakelijk. Samenwerking is cruciaal voor een eenduidige boodschap. Het instrument ligt op tafel. De gemeenten, het recreatieschap, VVV en TOPVoorne werken de komende tijd het marketingplan uit. Zo moet de nieuwe slogan op bilboards bij de entrees van het eiland, op de onderkanten van bruggen, de railing van de Haringvlietdam en op stoeptegels komen.