Brielse ondernemers moeten vanaf 1 januari 2012 bijdragen aan de promotie van de binnenstad. Bijna een jaar na het afgeketste ‘Bedrijven Investerings Zone Plan’ (BIZ) komt het dagelijks bestuur met een nieuwe heffing.
Het gemeentebestuur wil dat meer mensen geuzenstad bezoeken. Een reclamebelasting moet de promotieplannen van de stichting ‘City Management Brielle’ realiseren. Voor het ‘kernwinkelgebied’ geldt vier jaar lang een tarief van 595 euro per jaar. De rest van de binnenstad betaalt 450 euro per jaar.
De 595 euro is even hoog als de BIZ. Eind december stemden er 86 bedrijven voor de invoering daarvan. Net zeven stemmen te weinig voor de vereiste twee derde meerderheid.
Bedrijven zonder uitingen van reclame, zoals fysiotherapeuten en tandartsen, hoeven nu niet te betalen. ‘Deze heffing is alleen voor ondernemers die het meest van de activiteiten van City Management Brielle gaan profiteren,’ concludeert wethouder Klaas Schipper (VVD).
Voor de reclamebelasting hoeft ook niet te worden gestemd, maar intussen zijn in Brielle de eerste protestgeluiden hoorbaar. Voor ‘Djooz’ in de Vischtraat is de reclamebelasting ‘de druppel’. In de etalage hangt een pamflet met de mededeling dat de winkel op 1 mei 2013 sluit. De winkeliersvereniging is wel vóór de invoering van de heffing.