Westvoorne in Brielle

‘tegenstellingen en overeenkomsten in persfotografie’

‘Een kiekje maken kunnen wij allemaal’, zo refereerde burgemeester Van Viegen aan het feit dat uitgevers vandaag de dag veelal de verslaggever met een digitale camera op pad sturen. Dat er ook nog echte vakmensen in dit genre bestaan bevestigde de door haar op vrijdagavond 17 juli onder grote belangstelling geopende expositie ‘pers-fotografie‘ van John de Pater en Jos Uijtdehaage in de stadsgalerie in Brielle. Laatstgenoemde persoon (Scheveningen, 1951) is in 1989 serieus met fotograferen begonnen en heeft sindsdien cursussen en een docentenopleiding daarin gevolgd. Al enige jaren werkt hij als freelancer voor regionale kranten op Voorne-Putten, waaronder deze krant.

Geëxposeerde werk: ‘een zo breed mogelijk beeld’
Aan aanbod was er geen gebrek. Slechts tweederde van de geselecteerde foto’s, beide 26 in totaal, konden De Pater en Uijtdehaage door gebrek aan ruimte in de galerie in het oude stadhuis kwijt. Hoewel de gaststad een prominente rol daarin speelt, is het niet voor niets dat de expositie de meer algemene naam ‘pers-fotografie‘ draagt. De twee fotografen willen namelijk een zo breed mogelijk beeld van hun oeuvre geven. Brielle, met speciale aandacht voor het jaarlijkse 1 april feest, is daar enkel een onderdeel van.
Iedere week weer wordt Uijtdehaage er naast zijn werkzaamheden voor o.a. Briels Nieuwsland voor uiteenlopende opdrachten in Westvoorne opuitgestuurd. In de loop der jaren heeft menigeen het regionieuws hierdoor kunnen beleven. Van politieke gebeurtenissen in het gemeentehuis tot straatfeesten; bijna overal is hij bij aanwezig. Het mag niet verwonderlijk zijn dat er nu ook afbeeldingen van deze gemeente in Brielle te zien zijn. Daarvan zullen er een paar door eerdere publicatie in de krant bij veel bezoekers niet onbekend voorkomen.

Persfotografie: ‘de sfeer van het moment’
Zijn liefde voor het vak is terug te vinden in zijn uitoefening van het beroep. De in Brielle woonachtige vaste fotograaf voor de redacties Algemeen en Politiek van Weekblad Westvoorne heeft oog voor detail. Een gemaakte bijeenkomst, zoals bijvoorbeeld de overhandiging van een cheque, vindt hij eigenlijk vanuit fotografisch oogpunt niet interessant. Spontaniteit en het tonen van de essentie van gebeurtenissen staan bij hem voorop. ‘Het gaat om het vastleggen van de sfeer van het moment’, stelt hij dan ook over dé eigenschap voor het maken van een goede foto. Uijtdehaage gebruikt zijn toestel daarom niet als ‘mitrailleur’, maar bekijkt juist nauwkeurig een gebeurtenis en zoekt naar ‘dat ene moment’. Er zit daardoor vaak een dubbele bodem in zijn fotografie. Oftewel: krantenlezers moeten verder kijken dan wat zij op het eerste gezicht zien. De vraag ‘zou hij dat expres hebben genomen?’ dient bij hen op te komen. ‘Het zijn de details die het totale plaatje maken’.
Het oog van de fotograaf is uiteindelijk cruciaal voor een geslaagde afbeelding. In het digitale tijdperk ligt het retoucheren van materiaal meer dan ooit voor de hand. Dit gebeurt echter vrijwel alleen indien er door stof op de censor ontstane vlekjes moeten worden weggewerkt.

Unieke kenmerken: ‘versterkende gezichtsuitdrukkingen’
Naast het neerzetten van een specifieke sfeer, onderscheiden de persfoto’s zich door andere eigenschappen. Kenmerkend voor Uijtdehaage’s werk zijn de daarin te vinden tegenstellingen. Als voorbeeld noemt hij een geëxposeerde foto van het boegsprietlopen in Tinte. ‘Er is daar sprake van een rare val van de boegspriet. De persoon raakt het water net, maar er is geen spetter te zien en de ernst is niet van zijn gezicht te lezen. Daarentegen staan de gezichten van de omstanders wel op ‘erg’. Het gaat hier om de tegenstelling, of beter gesteld, de achterliggende vraag die bij het zien opkomt: ‘waarom trekken ze zulke gezichten?’ Aan de andere kant vindt de 57-jarige fotograaf vergelijkingen boeiend om te vereeuwigen. Eén van zijn favoriete expositiefoto’s is die van een man met een haan, eind 2008 door hem genomen tijdens een kleindierententoonstelling aan de Heijndijk in Oostvoorne. Beide gezichtsuitdrukkingen versterken het beeld zodanig dat mens en dier merkwaardig genoeg op elkaar gaan lijken.

Expositie ‘pers-fotografie’
Uijtdehaage raakt al met al niet uitgepraat over zijn vak in het algemeen én de unieke kenmerken van zijn eigen werk. De redactie van Weekblad Westvoorne is er bijzonder trots op om met zo’n gedreven professional te mogen werken.
Het is voor de eerste keer in tien jaar dat de Brielse fotograaf exposeert. In de komende jaren wil hij dat naast het freelance werk voor diverse regionale bladen en opdrachten voor particulieren, bedrijven en overheidsorganisaties meer gaan doen. Het is bovendien voor eenieder mogelijk om hem, op bruidsreportages na, in opdracht te laten fotograferen.
De expositie ‘pers-fotografie‘ loopt t/m 9 september in de stadsgalerie in het oude stadhuis aan de Markt te Brielle en is te bezichtigen op dinsdag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur, zaterdag van 10.00-16.00 uur en zondag van 12.00-16.00 uur. Toegang is gratis. De foto’s zijn te koop.